11.10.11

Τηλεόραση σε ελεύθερη πτώση...


Με δραµατικά ποσοστά µείωσης και συρρίκνωσης σε όλους τους τοµείς η τηλεόραση υποχωρεί ατάκτως εν µέσω της οικονοµικής κρίσης. Το τηλεοπτικό τοπίο αλλάζει και ως την τελευταία στιγµή: παραγωγές αφαιρούνται από ...
το πρόγραµµα, προϋπολογισµοί αναθεωρούνται, µισθοί µειώνονται, φθηνά προϊόντα από το εξωτερικό καλούνται να κλείσουν τρύπες, ενώ µαταιώνονται ακόµη και τα λεγόµενα «βαριά χαρτιά» των καναλιών. Τα ποσοστά περικοπών σε όλα τα επίπεδα πλέον έχουν ξεπεράσει το 50% και το σύνολο των επικεφαλής στον χώρο της τηλεόρασης προβλέπει ότι το επόµενο τρίµηνο καθώς και το ξεκίνηµα του 2012 θα είναι ακόµη δυσκολότερο.

Σίγουρα ο βασικός παράγοντας του «αργού θανάτου» της τηλεόρασης οφείλεται στη γενικότερη οικονοµική κρίση, ωστόσο είναι φανερό ότι η τηλεόραση πληρώνει πλέον τη «φούσκα» στην οποία επένδυσε και η οποία µε το σκάσιµό της προκάλεσε ανυπολόγιστες συνέπειες. «Απαιτείται ψυχραιµία και υποµονή» υποστηρίζει ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης Μιχάλης Ρέππας . «Τα κανάλια είναι επιχειρήσεις και οι επιχειρηµατίες κάνουν οτιδήποτε είναι δυνατόν για να σώσουν τα µαγαζιά τους. Κάπου θα κάτσει αυτό όλο που συµβαίνει. Ακόµη δεν έχουµε πιάσει πάτο, αλλά µόλις συµβεί νοµίζω ότι θα αρχίσει η ανοικοδόµηση. Ηταν αδύνατον να ανέβουµε κι άλλο. Είκοσι χρόνια όλα ανέβαιναν στην τηλεόραση» Για την ηθοποιό Κάτια ∆ανδουλάκη αυτό που συµβαίνει τηλεοπτικά είναι µέρος του συνόλου. «Ζούµε την εποχή της ισοπέδωσης, βιώνουµε µια χούντα αλλά διαφορετική, µιας και τους συνταγµατάρχες που βλέπαµε πλέον δεν είναι ορατοί. Εξ ανάγκης θα µπουν λουκέτα. Η ποιότητα πλέον στην τηλεόραση δεν έχει καµία σηµασία. Αλλωστε για πολλά χρόνια κάναµε το λάθος και ταυτίσαµε την ποιότητα µε την πολυτέλεια αντί να την ταυτίσουµε µε την καθηµερινότητα. Η µόνη ελπίδα µας είναι να γκρεµιστούν όλα και να τα ξαναχτίσουµε από την αρχή» υποστηρίζει.

«∆ραµατική» χαρακτηρίζει την κατάσταση και ο παραγωγός Νίνος Ελµατζιόγλου, ο οποίος έχει υπογράψει παραγωγές όπως το «Νησί» και τα «Μυστικά της Εδέµ». «Εκ των πραγµάτων έχουµε οδηγηθεί σε µια εσωτερική υποτίµηση, όµως εγώ πιστεύω ότι οι λόγοι είναι αµιγώς οικονοµικοί. Είναι δυσοίωνες οι προβλέψεις και αδύνατον να υπολογίσουµε πού θα “κάτσει” όλο αυτό που συµβαίνει. Ωστόσο µέχρι στιγµής τα ποσοστά συρρίκνωσης είναι σχεδόν τροµακτικά και δεν αναµένεται να αλλάξουν σύντοµα».

Από την πλευρά του ο Μ. Ρέππας θεωρεί ότι οδηγούµαστε σε πλήρη αναδιάρθρωση. «Θα µειωθούν τα κα νάλια, και τα δηµόσια και τα ιδιωτικά, θα αλλάξει ο τρόπος παραγωγής, θα αλλάξει το τοπίο και ουσιαστικά θα επιστρέψουµε σε ένα τοπίο σαν αυτό που είχαµε στις αρχές της δεκαετίας του ’90». «Τηλεόραση από το τίποτε» θα πρέπει να δηµιουργηθεί σύµφωνα µε την Κάτια ∆ανδουλάκη. «Οπως ο Τσαρούχης έπαιρνε ρετάλια και έκανε κοστούµια που έµοιαζαν µεταξωτά, µε την ίδια λογική και η τηλεόραση πλέον θα πρέπει να είναι σε θέση µε πολύ λίγα και φθηνά υλικά να χτίσει αξιόλογα πράγµατα»

Να ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι

Με τα διαφηµιστικά κουκιά να είναι πλέον µετρηµένα, τα µεγάλα ιδιωτικά κανάλια µάχονται να µειώσουν τη ζηµιά και να προλάβουν τα χειρότερα. Περιθώρια για αναµονή ή για ρίσκο πλέον δεν υπάρχουν και η ποιότητα, ειδικά για εφέτος, σε πολλές περιπτώσεις θα θυσιαστεί στον βωµό του κόστους. Στο Mega ήδη τα τελικά πλάνα έχουν καταστρωθεί και το κανάλι προσπαθεί να διατηρήσει µια αίσθηση από το παρελθόν, αλλά µε την απαραίτητη συρρίκνωση και µε απώλειες. Τις µεγαλύτερες περικοπές έκανε ο Alpha: πρoχώρησε στην κατάργηση ολόκληρης της πρωινής ζώνης και στον σηµαντικό περιορισµό των παραγωγών στο prime time. Οπως εκτιµά ο διευθυντής Εταιρικής Επικοινωνίας του σταθµού της Κάντζας Νικόλας Γιατροµανωλάκης, ουσιαστικά «η ελληνική τηλεόραση σήµερα βρίσκεται σε φάση αποπληθωρισµού. Προσωπικά δεν το βρίσκω αναγκαστικά κακό. Είναι µια ευκαιρία να ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι, να συνειδητοποιήσουµε το αληθινό µέγεθος της αγοράς, να διαπιστώσουµε την ένταση της λάµψης των αστέρων µπρος και πίσω από τις κάµερες, να στύψουµε λίγο παραπάνω το µυαλό µας και να γίνουµε πιο ευρηµατικοί καθώς έχουµε στη διάθεσή µας λιγότερους πόρους, να καταρρίψουµε θέσφατα, όπως ότι το ποιοτικό είναι εξ ορισµού ακριβό ή πληκτικό και τούµπαλιν. Ολα αυτά όµως προϋποθέτουν ότι η κρίση φέρνει µαζί της διάθεση για βελτίωση, όρεξη για δουλειά, ανοιχτή και λογική σκέψη»

Η σχέση κόστους - απόδοσης

Προσαρµοσµένη στο γενικότερο οικονοµικό και κοινωνικό περιβάλλον θα είναι και η εφετινή σεζόν για τον ΑΝΤ1, ο οποίος έχει εγκαταλείψει εδώ και καιρό την ελληνική µυθοπλασία, εισάγοντας παράλληλα τη µόδα των τουρκικών σειρών. Το κανάλι εδώ και τρία χρόνια έχει προχωρήσει σε δραστικές περικοπές, κάτι που, όπως εκτιµά και ο επικεφαλής του Γραφείου Τύπου του σταθµού Κώστας Τσολάκης, είναι απαραίτητο. «Σε µια χώρα που βιώνει µια άνευ προηγουµένου κρίση σε όλα τα επίπεδα, προφανώς η τηλεόραση δεν θα αποτελούσε εξαίρεση» .

Σχολιάζοντας την απουσία της ελληνικής µυθοπλασίας υποστηρίζει ότι πλέον «τη θέση των δεκάδων ελληνικών σειρών έχουν πάρει άλλες τυπολογίες (κυρίως ψυχαγωγικά προγράµµατα) µε βασικό κριτήριο τη σχέση κόστους - απόδοσης», η οποία, όπως όλα δείχνουν, θα διατηρηθεί ισχυρή για αρκετά χρόνια ακόµη για το σύνολο της ιδιωτικής τηλεόρασης.
Πηγή: ΒΗΜΑ



0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε ελεύθερα την άποψη σας και ότι θέλετε χωρίς ύβρεις.

Συνολικές προβολές σελίδας

facebook